یک بکگراند از خطوط موج دار استفاده شده در سایت گروه طراحی سایتجیان را نمایش می دهد.

NFT افسانه‌ ساز: بررسی صحت 7 ادعا

با تمام مهارت های بازاریابی کدگذارهای زیرزمینی در سراسر جهان، NFT ها با نام اختصاری نامگذاری شدند که چندان مفید بودن آنها را روشن می کند.

با تمام مهارت های بازاریابی کدگذارهای زیرزمینی در سراسر جهان، NFT ها با نام اختصاری نامگذاری شدند که چندان مفید بودن آنها را روشن می کند.

احتمالاً تا به حال می دانید که NFT مخفف Non-Fungible Token است. چیزی که شاید کمتر واضح باشد این است که “Fungible” در واقع به چه معناست. در این زمینه به معنای قابل تعویض است.

یک اونس پلاتین را در نظر بگیرید. این پلاتین قابل تعویض است، یعنی می توان آن را با هر اونس پلاتین دیگری مبادله کرد. حالا یک جواهر ساخته شده از یک اونس پلاتین را در نظر بگیرید. این جواهرات با هیچ اونس پلاتین دیگری قابل تعویض نیست. دارای همان مواد اصلی است، اما دارای ویژگی های منحصر به فردی است که ممکن است از نظر هنری ارزشمند باشد، مانند شکل، یا هنر. جواهرات غیر قابل تعویض است.

حرفی که در NFT اهمیت دارد T برای Token است. توکن ها تکه های کوچکی از یک بلاک چین هستند که یک مجموعه داده مورد توافق جهانی است. شما نیازی به دانستن نحوه کارکرد آن ندارید، بیشتر از اینکه بدانید یک پردازنده کامپیوتر چگونه کار می کند. شما فقط باید بدانید که در آن وجود دارد.

مانند هر فناوری جدید، NFT ها با تبلیغات، ضد تبلیغات، شک و تردید، تبشیر و سردرگمی فیس بوک احاطه شده اند. در این پست، برخی از تصورات غلط رایج را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید نظر آگاهانه ای داشته باشید.

1. NFT ها برای محیط زیست مضر هستند

ما ابتدا به این یکی می پردازیم زیرا این استدلال کلاسیکی است که علیه هر چیزی در فضای رمزنگاری، اعم از بیت کوین یا NFT مطرح می شود، و بی معنی است.

ریشه این افسانه این است که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال از مقادیر زیادی برق استفاده می‌کنند که تولید آن برای محیط زیست وحشتناک است. پاسخ سه گانه است:

اولاً، الکتریسیته برای راه‌اندازی رایانه‌هایی استفاده می‌شود که از زنجیره بلوکی مانند اتریوم استفاده می‌کنند. بلاک چین حفظ می‌شود، چه NFT‌ها ثبت شوند (ثبت‌شده) یا نه.

ثانیاً، NFTها معمولاً روی بلاک چین‌هایی مانند اتریوم که به سمت مدل‌های کم‌مصرف منابع می‌روند، بلاک‌چین‌هایی مانند Solana که قبلاً مدل‌های کم‌مصرف منابع دارند، یا بلاک‌چین‌هایی مانند Algorand که قبلاً کربن خنثی هستند، ساخته می‌شوند.

در نهایت، واقعیت این است که الکتریسیته ذاتاً سیاره‌کشی نیست. انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید و باد کاملاً قادر به تامین انرژی شبکه هستند. فقط این است که شرکت های برق با سوزاندن سوخت های فسیلی سود بیشتری به دست می آورند. این خودروی برقی جدید و شیک که خریده‌اید تا بتوانید بدون احساس گناه رانندگی کنید، با سوخت‌های فسیلی در انتهای شرکت برق تامین می‌شود (و این قبل از آن است که آسیب وارد شده به خارج کردن آن مواد معدنی از زمین را در نظر بگیرید).

تا زمانی که رایانه ای که از آن استفاده می کنید دارای انرژی خورشیدی، قابل تعمیر و ارتقاء نباشد، هر چیزی دیجیتالی برای محیط زیست وحشتناک است. NFT ها به همان اندازه بد هستند، اما نه بیشتر از هر چیز دیجیتالی.

2. NFT ها فقط هستند

NFTها و به طور کلی رمزارزها اغلب به عنوان یک کلاهبرداری پانزی شناخته می شوند. در دهه 1920، چارلز پانزی سرمایه گذاران را فریب داد تا پول نقد را تحویل دهند. بازدهی با درآمد سرمایه گذاران جدید به سرمایه گذاران اولیه پرداخت می شد. سرمایه گذاران اولیه پول زیادی به دست آوردند و سرمایه گذاران بعدی همه چیز را از دست دادند.

یکی از ویژگی های کلیدی طرح پانزی این است که یک ترفند اعتماد به نفس است که خود را کم خطر نشان می دهد. NFT ها به عنوان یک سرمایه گذاری به طور گسترده ای به عنوان پرریسک شناخته می شوند. نامیدن NFTها یک کلاهبرداری پانزی راهی عالی برای این است که مردم بدانند شما نمی دانید حیله پانزی چیست.

در قرن هفدهم، قیمت پیاز گل لاله به اندازه های نجومی رسید. تجارت لاله هلندی یک سیستم سرمایه گذاری اقتصادی پیچیده بود که در نهایت به لطف یک بیماری همه گیر جهانی سقوط کرد. از آن زمان، Tulpenmanie (شیدایی گل لاله، به انگلیسی) کلمه ای برای یک حباب اقتصادی بوده است.

NFT ها اغلب با Tulip Mania مرتبط هستند، تا حدی به دلیل قیمت ها و انتظار (یا امید) به سقوط بازار. با این حال، اگر امروز در هلند رانندگی کنید، مزارع وسیعی از لاله ها را خواهید دید. آنها رشد نمی کنند زیرا بی ارزش هستند.

در حالی که تقاضا ممکن است نوسان داشته باشد، آنقدر که تاریخ رسانه ای نشان می دهد، نوسان ندارد و در نهایت، لاله ها خوب هستند.

3. شما می توانید NFT ها را بخرید و بفروشید

اینجاست که دغدغه ایجاد می شود. شما نمی توانید NFT ها را بخرید و بفروشید. NFT ها وسیله ای هستند که توسط آن تراکنش ها را برای کالاها و خدمات دیجیتال (یا در برخی موارد فیزیکی) انجام می دهید.

اگر نرم افزاری روی رایانه خود نصب کرده اید، احتمالاً یک لایسنس دارید. لایسنس نشان می دهد که شما دارای حقوق خاصی بر روی آن نرم افزار هستید، مانند اینکه مجاز به استفاده از آن برای تولید کالاهای دیجیتال خودتان هستید. لایسنس روشی است که شرکت شما را به عنوان فردی که این حقوق را به او فروخته است شناسایی می کند.

NFTها کلیدهای مجوز برای کالاهای دیجیتالی هستند که به جای نگهداری در یک پایگاه داده، روی یک بلاک چین ثبت می شوند.

4. NFT ها را می توان به راحتی کپی کرد

وقتی در دهه 90 بچه بودم، از رادیو با دستگاه پخش موسیقی، موسیقی ضبط می‌کردم. نوارهای میکس درست می کردم و به دیگران می دادم. من به تمام معنای واقعی دزد دریایی موسیقی بودم و این فقط من نبودم؛ ضبط خانگی صنعت نوار کاست را برای چندین دهه گذشته از تاریخ استفاده خود ادامه داد. با وجود این، صنعت موسیقی سقوط نکرد.

کپی کردن هنر حتی از موسیقی آسان‌تر است، زیرا هیچ خطری وجود ندارد که یک دی‌جی بی‌تفاوت در مقدمه کتاب I Wanna Be Adored بپرهیزد.

در سفر صبحگاهی، از کنار مغازه ای می گذرم که چاپ های هنری می فروشد. حدود 80 درصد از مرلین مونرو چاپ شده است. آنها چاپ های اورجینال هستند که توسط یک هنرمند ساخته شده و به مبلغ ناچیز فروخته می شوند. هیچ یک از این قطعات از کیفیت، اهمیت یا ارزش مالی چاپ مرلین مونرو اثر اندی وارهول در MoMA نیویورک نمی کاهد.

تفاوت این است که وارهول های MoMA منشأ دارند – آنها را می توان در زمان و مکان ردیابی کرد و مانند وارهول احراز هویت کرد. دقیقا همان منبعی که NFT ها برای هنرمندان دیجیتال فراهم می کنند.

5. می توانید از NFT ها ثروتمند شوید

کسب درآمد، به طور بالقوه مقدار زیادی پول، یکی از عوامل اصلی رونق در NFTها است.

اما حقیقت این است که در حالی که می توان پول زیادی به دست آورد – برخی از NFT ها میلیون ها دلار به فروش می رسند – بیشتر NFT ها به مبلغ متوسطی فروخته می شوند.

اگر هنرمندی ماهر با ایده های اصلی هستید، ممکن است از فروش هنر خود به عنوان NFT درآمد کسب کنید. اگر شما یک معامله گر ماهر هستید که قادر به تشخیص کیفیت هستید، ممکن است از خرید و فروش NFT درآمد کسب کنید. با این حال، افراد بسیار کمی ثروتمند می شوند.

6. حقوق فروش مجدد NFT ارزش را تضعیف می کند

NFT ها کاربردهای بالقوه زیادی دارند، اما اولین مورد استفاده در هنر دیجیتال بوده است. منفعت اقتصادی اصلی برای هنرمندان فقط یک راه آسان برای فروش هنرشان نیست، بلکه یک سیستم حق امتیازی است که به طور گسترده پذیرفته شده است که در آن هنرمند اصلی هر بار که اثر هنری به فروش می رسد، کمیسیون دریافت می کند. این نشان دهنده سرمایه گذاری مستمری است که هنرمند با ادامه تولید و ترویج آثار خود انجام می دهد.

ممکن است روشی عجیب برای نزدیک شدن به مالکیت به نظر برسد، اما حقوق فروش مجدد در دنیای هنر جدید نیست. در اتحادیه اروپا و بریتانیا، حقوق فروش مجدد هنرمندان به طور قانونی به رسمیت شناخته شده است. در فرانسه، بیش از یک قرن است که حقوق قانونی هنرمند یا اولاد هنرمند برای جبران خسارت از فروش آثار هنری در قانون وضع شده است.

علیرغم مبارزه هنرمندان برجسته ای مانند رابرت راشنبرگ برای حقوق فروش مجدد، و قوانینی در نیویورک و کالیفرنیا که از این مفهوم حمایت می کند، حقوق فروش مجدد هنوز در ایالات متحده به رسمیت شناخته نشده است.

NFT ها سیستم عادلانه تری را معرفی می کنند که حقوق یکسانی را به همه هنرمندان اعطا می کند که اروپایی ها قبلاً از آن برخوردار هستند.

7. NFT ها بی ارزش هستند

هر چیزی با ارزش، اعم از ارز فیزیکی، NFT، یا یک بلوک چوبی، فقط ارزش دارد زیرا دو یا چند نفر موافق هستند که ارزش دارد.

گران‌ترین کارت بیس‌بال در جهان، هونوس واگنر است که 3 میلیون دلار قیمت دارد. شاید درک اینکه چرا کسی برای یک تکه مقوا با تصویر یک ورزشکار دهه 1950 روی آن 3 میلیون دلار می‌پردازد، سخت باشد، اما ظاهراً کسی این کار را می‌کند.

همه کالاها، همه چیزهایی که برای آنها پول خرج می کنیم، ارزشی را دارند که ما قبول کنیم ارزشش را دارند. برای من، یک گل لاله بیشتر از یک کارت بیسبال ارزش دارد، اما چه کسی می داند، شاید شما گل لاله را دوست نداشته باشید.

در سیستم‌هایی که از NFT استفاده می‌کنند، نقص‌های زیادی وجود دارد، و مخالفان زیادی نیز وجود دارد، اما اگر می‌خواهید اثر هنری ایجاد کنید و بفروشید و کسی بخواهد آن را از شما بخرد، NFT‌ها یک راه عالی برای تسهیل آن معامله هستند.

برای اطلاع از آخرین اخبار حوزه فناوری و برنامه نویسی گروه طراحی سایتچیان را در تلگرام‌، اینستاگرام‌، توئیتر‌، فیسبوک و لینکدین دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *